Esmé en Esther in Uganda!

Nieuw project & stelende buren

Hoi allemaal,

Hier weer een update van onze 2de week in Uganda!

Onze week begon weer met het geven van consulten op de kraamkliniek. Ondertussen weten wij aardig wat er bij een consult moet gebeuren, dus wij dachten wat tips te geven om de consulten beter te laten verlopen maar dit werd ons niet in dank afgenomen.
Wij hebben namelijk een iets hoger werktempo als onze Afrikaanse vrienden. Wij vonden dat de consulten wel wat sneller konden maar aangezien het inschrijven van de vrouwen en het testen op oa hiv en malaria eerder moest en erg lang duurde waren wij degene die de hele tijd zaten te wachten! Onze tips hebben dus weinig effect. Op de kraamkliniek hebben we ook de pocket mask geïntroduceerd, toen wij vroegen hoe zij nu reanimeerde kregen wij als antwoord dat dit om eigen veiligheidsmaatregelen NIET meer gedaan werd! Wij waren dus ook erg blij dat wij deze maskers meegenomen hadden en de zusters hadden hier ook veel interesse in! Er werd voor het eerst aandachtig naar ons geluisterd! Ook gaven we onze schorten en deze trokken ze meteen niet meer uit. De eerste koffer met baby kleding is ondertussen ook al uitgedeeld, er gingen zelfs vrouwen dansend door de zaal van blijdschap.

Zoals jullie kunnen lezen beleven wij wel het een en ander op de kraamkliniek maar wij hadden gehoopt meer te kunnen inbrengen als alleen maar spullen brengen. De kraamkliniek loopt voor Afrikaanse begrippen goed, zoals hygiëne, medicatie en de controles worden volgens protocol uitgevoerd. Omdat wij graag meer voldoening uit ons vrijwilligers werk willen halen hebben wij in overleg besloten om ons niet alleen te richten op de kraamkliniek maar ook op een eigen project op de dovenschool!

Wij zullen jullie even wat meer vertellen over het project wat wij op de dovenschool gaan starten. Op dit moment is er een Nederlands echtpaar (Nel en Evert) die ook een project hebben op de dovenschool en wij hebben aan hun gevraagd wat wij zelf zouden kunnen betekenen op de dovenschool. Nel en Evert kwamen met veel leuke ideeën zoals onder andere het opknappen van de leslokalen! Dit weekend zijn wij daarom met Nel en Evert mee gereisd naar Soroti om verfmaterialen te kopen. Aankomende week kunnen wij dan starten met het opknappen van de lokalen! Ook hebben wij er voor gekozen om voor alle kinderen op de school nieuwe schoenen te kopen, dit idee kwam doordat wij veel kinderen zonder schoenen zagen. Dit zal nog een hele klus worden want er zitten 180 kinderen op de school!

Ook in Soroti hebben wij wat bizars meegemaakt wat we graag nog even aan jullie vertellen! Bij het huis van Nel en Evert lopen 2 geitjes. Wij zaten rustig wat te lezen, toen Agnes (ugandees meisje) heel hard naar Nel en Evert riep dat de geiten gestolen werden. En inderdaad hard handig werden de geiten gesloten door DE BUREN! Om een verhaal van 2 dagen korter te maken..... De geiten zouden de buren hun groente hebben gegeten en dan mogen hun volgens ugandese wet de geiten in beslag nemen. Na vele discussies en een bezoek aan de politie mochten we de geiten terug KOPEN voor wel 10.000 Shilling. 10.000 Shilling is echter maar 3 euro, maar we zijn wel 2 dagen zoet geweest met dit geintje. Door dit bizarre verhaal gaan we dinsdag pas weer terug naar Ngora.

Afrikaanse weetjes:

• 5 dagen zonder water is echt geen pretje
  • 8 stroomstoringen per dag is normaal
  • Wij kunnen koken op kolen!
  • Manicure kost hier maar 2 euro!
  • Na 2 weken geen vlees, eet zelfs Esmé VIS

Liefs Esther en Esmé

PS Hier de link naar de site van Nel en Evert!

Sanne

Meiden wat een superleuk verhaal! echt top wat jullie doen! veelplezier op de dovenschool! ben benieuwd naar de volgende verhalen! liefs San

willem en jolanda

Wat een belevenissen zeg, geweldig om te lezen! Deze vader groeit van trots dat zijn meisje dat toch maar even doet. Echt leuk om te horen hoe het jullie vergaat en natuurlijk heel veel sterkte met de nieuwe plannen. 180 paar schoenen? Hoe ga je dat aanpakken? je moeder heeft er wel een paar staan maar net geen 180 geloof ik hahahah nou succes en veel plezier en een dikke knuffel

Ellen (kwagala)

He dames,
Goed om te horen dat de zusters eindelijk iets van jullie aannemen. Leuk ook dat jullie zijn gestart op de dovenschool, hoop dat jullie hier nog een mooi project kunnen maken! Gaan jullie ook nog wat doen met fairtrade?
Bizar verhaal van de geiten zeg! Geniet er nog van daar :)

Klaas en Lian

Jullie zitten er volop in !!
Geweldig om te lezen.
Ze gaan jullie nog missen hoor.
En 180 paar schoenen............dat moet jullie lukken.
Good luck.

Dirk

Heb zojuist contact gehad met een heilig man uit Spanje. Afgesproken alle extra schoenen die door onze verwende kinderen zijn gezet op te sturen naar Nel en Evert. Nu nog een hek voor de geiten. Neem hout en smeer het in met mest. Dan vreten de geiten niet meer van het houtwerk. Dat jullie anders willen werken, bijvoorbeeld sneller, dat siert jullie. Maar als mensen niet willen begrijpen dat anders ook beter kan zijn......... Succes met schilderen. Het blijft geweldig jullie inzet. zet het voort. Groet fam Rietmeijer

jolanda

wat een verhaal, wel lachen geiten jatten en 180 paar schoenen zoeken. jullie maken daar wat mee!!!
hoop dat ze in de kliniek wat van jullie willen leren, jullie beleven iniedergeval genoeg!!!

liefs jolanda

Remco

Hahaha mooi verhaal over de geiten! Fijn dat jullie uit de activiteiten voor de dovenschool meer voldoening halen, dan daar maar de focus op leggen.

Groetjes,

Remco

sonja

Wat een verhaal weer,jullie maken wat mee zeg. Mooi dat jullie ook op de dovenschool aan de slag kunnen. Veel plezier nog en wacht in spanning op het volgende verhaal. xxx Sonja ps let goed op de geiten

Truusje

Hoi hoi meisjes daar heel ver weg ! Spannende dingen maken jullie mee en wat een ander leven daar .
Beetje jammer dat de dames in de kraamkliniek niet jullie ervaring hier uit Nederland willen of kunnen delen . Maar goed werk geleverd jullie twee!
Nou , op naar het andere project . Veel schoenen....heel veel schoenen, maar gaat jullie wel lukken .
Over het opknappen van de lokalen ........succes !
Dikke kus voor jullie en kijk uit naar volgende bericht van jullie . x

tiny went

jullie hebben het wel druk met alles en wat naar van die gieten maar ze hebbren ze weer terug en ik hoop dat jullie ook zoveel schoenen kunnen vinden en nu weer opknappen ook dat gaan jullie in jullie vrije tijd doen succes geniet er maar zoveel mogelijk van gr van ins allen fam mereu

Yvonne

Hallo kanjers! Leuk om jullie verhaal weer te lezen. In de kraamkliniek vier stappen achteruit en 1 stap vooruit. Maar... moet je je voorstellen dat door jullie informatie en maskers 1 vrouw wordt gereanimeerd en gered!!! Dan is die ene stap plots wel een heel grote, jullie mogen trots zijn op al jullie werk!!Prachtig om met jullie belevenissen mee te kunnen leven. Wacht al weer op jullie volgende verhaal! Veel succes met het werk in de dovenschool!! En.. hou jullie taai met de leefomstandigheden hoor! Dikke X

Fam.vd.Burg

wat leuk om al die verhalen te lezen ook al zijn de omstandigheden niet altijd even leuk.
Ester van harte gefeliciteerd met je verjaardag

Ria en Tim

Lieve Esther
Gefeliciteerd met je verjaardag!
Ga je trakteren op school?
Maak er een fijne dag van vandaag.
Dikke kus en liefs uit Abbenes

Linda van Nobelen

Wooow essie wat een verhalen en avonturen! En ze aan het dansen krijgen van blijdsczhap, dan doen jullie het zeker goed!
Hopelijk kun je vandaag daar ook een feestje bouwen, voor je verjaardag. Geniet er van. Het zal vast een verjaardag worden die je nooit zult vergeten!!!! Heel erg gefeliciteerd en dikke kusssssss ook voor esmee natuurlijk!

Truusje

Gefeliciteerd met je verjaardag ! Dikke zoen X

jOKE

jULLIE MAKEN DAAR WEL WAT MEE ZEG.
iK NEEM MIJN PETJE VOOR JULLIE AF.
hOOP DAT JE EEN BEETJE JE VERJAARDAG KAN VIEREN VANDAAG.
GEFELICITEERD. DIKKE KUS JOKE

Tante nelly

Wat een verhaal zeg hoop megemaakt in die twee dagen

Gefelisiteerd met je verjaardag
gr. tante nelly en jan

Anne Marie

Wat leuk om al jullie belevenissen te lezen! Wat een ervaring! Nog succes verder, groetjes!