Esmé en Esther in Uganda!

De eerste bevalling....of was het een slagveld?!

Hoi Allemaal!

Ondertussen hebben we al een werkweek erop zitten! We hebben weer van alles meegemaakt. Tijdens onze tweede werkdag hebben we onze eerste bevalling meegemaakt! Wat een slag veld is dat, we zullen het beperkt uitleggen zodat jullie niet van je stoel afvallen....( Voor wie in de toekomst interesse heeft we hebben beeld materiaal haha.....)
We waren net klaar met onze consulten, wat we tegenwoordig dagelijks moeten geven, toen de bevalling begon. Terwijl de hoofdzuster druk bezig was met het inbrengen van het infuus ( Naald ging van venster bank weer naar arm en van de grond nogmaals naar arm toe....) was de vrouw al druk bezig met persen. Hun leken zich van geen kwaad bewust, maar wij zagen het hoofdje al. Je snapt wij stonden met open mond te kijken. Ondertussen was het kind eruit geperst, en waren de zusters nog druk bezig met het infuus. Toen de baby begon met huilen werd er omgekeken en was het van ‘'O, er is een baby!''. Het bloed lag op dat moment overal. Het kind werd weggehaald en iedereen maakte zich druk om het wassen van de moeder. Toen wij gingen kijken waar de baby was, troffen wij deze alleen aan huilend op een weegschaal....ZONDER toezicht! Al met al was het een bizarre situatie om mee te maken.

Na deze ervaring hadden we besloten om de vrijdag vrij te nemen en een lekker lang weekend te houden. Al hoewel we wel druk bezig waren met de was, die met de hand gewassen moest worden. Ook hebben we onze eerste stroom en water storing meegemaakt. 24 uur zonder water en stroom is toch best lastig. Maar het begint al steeds iets meer te wennen, net zoals de koude douche waar we op dit moment helaas niet van kunnen genieten zonder water!

Ook hebben we ondertussen onze eerste kleding pakketjes uitgedeeld, de pas bevallen vrouwen waren er erg blij mee. Ook al aasde de hoofdzuster op de kleertjes voor haar eigen kinderen, neefjes, nichtjes, alles kwam voorbij! We hebben dus ook maar besloten om elke keer kleine beetjes mee te nemen, want er verdwijnt op mysterieuze wijze van alles hier!

We hebben ondertussen al flink wat foto's kunnen maken. Helaas kunnen wij ze niet uploaden, dus iedereen houdt ze tegoed als we terug in Nederland zijn! Er staat wel wat tegenover, wij willen namelijk heeeeeeeeeeeeeeel graag een HAMBURGERRRRRR!

Leuk om al jullie berichtjes te lezen, dat doet ons goed! We kijken uit naar jullie volgende reacties!

Veel liefs xx Esther en Esmé

jolanda

nou dames, die hamburgers zijn 1 euro bij de mc dus hierbij onbeperkt hamburgers eten straks!!! ik betaal maar wel maar 1 bezoek he niet levenslang ha ha.

maar wat gaat het daar toch anders als hier, wat zullen jullie gekke dingen meemaken.

hou ons verder op de hoogte van jullie avonturen, want het leest wel gezellig!!!

liefs en een dikke kus jolanda (mama Esme)

Anieck

Heej Esme (en Esther),

Wat moet dit een ontzettend gave ervaring zijn. Een belevenis die jullie nooit zullen beleven.

Moet zeggen dat als je als mama bovenstaand verhaal leest je daar niet vrolijk van wordt. Wat bizar hoe het er daar aan toe gaat. Nu had ik het niet idealistisch ingebeeld, maar dit is ook wel extreem.

Hopelijk kunnen jullie een verschil maken daar!!

Liefs Anieck (tja Esme wat zal ik hier neerzetten ex-oppas hahahah)

HAVE FUN!! en euh die hamburger mag je komen halen hoor!!

Ellen (Kwagala)

He dames,
Wat een ervaringen zeg! Bizar om te lezen hoe het met de hygiene gesteld is en hoe de bevalling eraan toe gaat. Ben benieuwd of dat zo bij iedere bevalling gaat..

Hebben jullie mijn mail nog gehad?
groetjes en geniet!

erika

Ik lees alles aandachtig en als jullie terug zijn zal ik zorgen dat jullie bij de Mac een hamburger kunnen eten

groetjes Erika

Remco

Wow, dat gaat er nogal anders aan toe hè? Staan ze ook al open voor opmerkingen van jullie?

Truusje

Jeetje, dat is wel heftig en dan dat kleine mensje zonder dat er iemand bij was ! Jullie zullen wel erg verbaasd geweest zijn . Maar uiteindelijk wel alles goed met moeder en kind ?
Geniet maar van jullie lang vrij weekend !

( als mijn wasmachine kapot is, weet ik wie ik moet bellen )

Dikke kus x

Joke den Ouden

Onvoorstelbaar hoe het daar aan toe gaat,wij kunnen ons daar niets bij voorstellen,
Zal wel heel heftig geweest zijn voor jullie
Nog heel veel succes gewenst.
Liefs Joke.

annemieke

je ziet het weleens op de tv maar in het echt is het toch om van te schrikken ,mischien is de volgde bevalling beter. ik heb denk ik wel een mals biefstukje is dat ook goed???? xxxx

ciska

Esther, het is geen nederland, de zorg is duidelijk anders. Ik vind het knap van je en veel succes.

Dirk.

Klinkt allemaal vies en gek en ook hongerig. Maar wij hebben Boer zoekt vrouw! Spreke......

sonja

Lieve Esther en Esme wat een verhaal zeg!

Vreselijk dat het daar zo aan toe gaat.
Gelukkig zijn jullie er nu kun je ze misschien nog wat leren.
veel liefs Theo Sonja Mis je Esther xx

Yvonne

Hoi meisjes, wat een verhaal zeg. Konden jullie er nog achter komen of die situatie als 'normaal' werd beschouwd of was dit een 'bijzondere' situatie? Het zal wel lastig zijn om iets van kennis over hygiëne te delen en rekening te houden met de cultuur daar. Zeker als je dan ook nog weet hoeveel vrouwen als gevolg van verkrachting zwanger zijn geworden Geen makkelijke situatie voor jullie! Bedenk maar dat alles wat je kunt doen meegenomen is. Dikke X

Gerdine

Gaaf zeg om te lezen! Veel succes verder!

Anne Marie

Ik zie het helemaal voor me! Wat een beleving!
Groeten en succes!

waronne

Heeej zusss!!..

leuk te leze dat je het wel leuk heb daar..
Zal een hele ervaring zijn daar..
gaat egt heel anders..
Nou heel veel plezier nog leg hamburger klaar voor je van de mac blijven ze wel even goed ..

Xxx waronne

Paula

Hoi meiden,
Wat een belevenissen allemaal en wat een indrukken doen jullie op.
Ben erg benieuwd naar de foto's. Probeer tussen al deze gebeurtenissen ook te genieten.
Groetjes vanuit het kouder wordende Nederland.

oma en opa Boin

Wat een wereldverhalen zeg,maar ja jullie zijn wel weer een ervaring rijker.
We hebben genoten van de foto's,blijf alsjeblieft die leuke verhalen en als het kan de foto's sturen,we smullen ervan en wat die hamburger betreft die heb je bij deze gereserveert
Heel veel groetjes van opa en Oma
xxxxxxxxx