Esmé en Esther in Uganda!

Het is zover ons eerste verhaal vanuit Uganda

Het internet is eindelijk geregeld!

We zullen jullie even een kleine update geven van de afgelopen dagen!

De vlucht naar Entebbe was goed verlopen. Er was ruimte over in het vliegtuig dus we konden uitgebreid de benen strekken, een goed begin! De autoreis naar Kampala was erg indruk wekkend! Vooral het verkeer is een grote chaos! De eerste paar dagen hebben we overnacht in het ICU Guesthouse in Kampala. Vrolijk brachten 2 Ugandese dames onze loodzware koffers naar boven, eenmaal boven aangekomen kwamen we erachter dat ze ons dus in de ‘'dorm room'' hadden gezet. Een kamer die je deelt met ongeveer nog 10 andere mensen. Dat was dus niet wat wij wilden en gelukkig hadden ze nog een klein kamertje met stapelbed voor ons. In ieder geval is dat wat meer privé, en prima dus voor het weekend. Tijdens het weekend hebben we boodschappen kunnen inslaan en hebben we internet en telefoon geregeld. Alhoewel we hier wel wat problemen mee hadden, de dongel werkte niet op de laptop en de Ugandese simkaart kan naar sommige Nederlandse providers geen berichten versturen.

Maandag begon de reis naar Ngora, waar het project is. Dit was een reis van ruim 6 uur over hobbels en flinke gaten. Je kan het je bijna niet voorstellen! Tussendoor zijn we gestopt bij een local markt, waar we nog even tomaten en uien hebben gekocht. Natuurlijk liepen we daar rond als een stel ‘'aapjes''. Iedereen keek en riep ‘'Mzungu'', wat blanke betekent in het Lugandees. Eind van de middag kwamen we aan bij de Dovenschool, waar we werden ontvangen door een horde kinderen die allemaal wel even een handje wilden geven aan ons! Na al onze troep een plekje te hebben gegeven, was het tijd voor een heerlijke Koude Douche! Wat op zich best verfrissend is bij 33 gr!

Dinsdag hadden we een rustdag en maakte we kennis met het Nederlandse echtpaar. Wat hier doordeweeks ook 4 dagen is. Zij hebben ons een rondleiding gegeven over de dovenschool en kraamkliniek.

Vandaag (woensdag) was onze eerste werkdag! Stipt om 9 uur stonden wij op de kraamkliniek, maar de hoofdzuster (die eigenlijk om 8 uur begint) kwam rustig om half 10 aangelopen. Ze was even wat later, maar ja dat is Afrikaanse tijd! Hier is het namelijk ook 9 uur van 9:00 t/m 9:59 uur. De hoofdzuster liet ons gelijk zien hoe we bij een zwangere vrouw kunnen bepalen hoever de zwangerschap is, hoe we het hartje kunnen horen en welke medicatie de vrouwen moeten gebruiken. Na dit uitgelegd te hebben bij 1 vrouw, liep de hoofdzuster weg en mochten wij de hele wachtkamer afwerken met zo'n 40 zwangere vrouwen. We stonden eerst met onze handen in het haar, maar na 20 vrouwen ging het volgens ons idee wel redelijk. We hopen dat we het juiste gedaan hebben! We hebben tussendoor nog 1 keer om uitleg gevraagd, maar dit was volgens haar onnodig aan het rollen met haar ogen te zien! Na deze hele beleving van de privé consulten waren we helemaal op! Lief hebben wij gezegd dat we wat eerder naar huis gingen en er morgen weer om 9 uur zullen zijn! Wat een belevingen!!

Zoals jullie lezen vermaken we ons dus wel, zeker nu we internet hebben is Esther ook weer wat bijgedraaid ;-)

Jullie horen snel weer van ons!

Dikke Xx uit het warme Uganda!

Remco

Wat een vuurdoop! Leuk om wat te horen van jullie. En ach, als ze het zo normaal vinden om veel later aan te komen is een vroeger vertrek vast ook de gewoonste zaak ;-) heel veel plezier en succes nog de komende tijd, kanjers. XXX

Willem van Rumpt

Wat een pracht verhaal! Maar ik kan me voorstellen dat aan het einde van de dag de energie wat op is. Ik hoop dat het naast het werken ook een beetje genieten is voor jullie want dat hebben jullie zeker verdiend na deze ervaring.

Ellen

He dames,
Wat een verhaal zeg! Gelukkig dat alles goed verlopen is met de reis daar naartoe! Goed om te horen ;-)
De vuurdoop in de kraamkliniek hebben jullie dus zeker al gehad. Ik hoop dat alles naar wens is en jullie het daar goed hebben. Geniet ervan!!

Ellen (Kwagala)

Femke

Super leuk eerste verslag. Geweldige start zo! Veel plezier en succes de rest van de eerste werkweek!

jolanda

wat een belevenis al, weer een ervaring rijker. fijn dat het internet het nu ook weer doet, en dat we jullie kunnen volgen met wat jullie daar de aankomende tijd nog gaan beleven!!!!!

Sanne

SUPER! leuk verhaal meiden! fijn dat het internet het doet! zal allemaal wennen zijn ! ben benieuwd naar de rest vande verhalen en foto's! Liefs San

Sonja

Hoi meiden fijn om wat te horen het is een mooi verhaal.
Erg leuk om te lezen. Geniet van de rust na zo n heftige dag. Kijk uit naar het volgende verhaal. xx Sonja

Klaas en Lian Riepma

Wat direct al een belevenissen!!!
Geweldig dat jullie dit doen.
Geniet van alles wat deze reis jullie brengt en wij genieten in Nederland stiekem een beetje mee.

avonddienst c4!!

Hey meiden,

Leuk om jullie eerste ervaringen te lezen.
Heel veel succes, geniet ervan!

Groetjes,
Madeline, Diana, Hennie, Winifred en Mariska

Nico en Annemieke

Hallo Esther en Esmee,

Goed begin is het halve werk, dus dat kan niet meer stuk.
40 vrouwen op de eerste dag, en waren ze allemaal zwanger??? :-) haha!!!
maar troost je denk ik er komen er nog genoeg de komende dagen. veel plezier daar en geniet ervan

groetjes Nico en Annemieke XXXXXXXX

Yvonne

Hallo meisjes, wat een verhaal zeg! Jullie zijn wel gelijk in het diepe gegooid hoor! Veertig vrouwen met bolle buikjes, indrukwekkend!! Ik vind jullie geweldige kanjers! De handen uit de mouwen en gaan, en dat bij een temperatuur van 33 graden. Die hoofdzuster doet me denken aan een hoofdzuster die ik vroeger had. (heb ik nog nachtmerries van)Wel ontzettend leuk dat we jullie zo kunnen volgen. Heel veel plezier en succes hoor!! X

Ina Ineke

Wat een verhaal al weer , ik ben erg trots op jullie, mijn
tijd zit er op helaas, anders had ik dit ook gedaan.
Nog heel veel leerzame weken en heel veel sterkte en
doe voorzichtig, heel veel groeten van Ina, je weet het
wel esmee, doeg.

oma en opa

Wat een belevingen zeg,maar je hebt tenminste een eerste indruk van Afrika,zo te lezen komen jullie de dagen wel door daar met van de volle wachtkamers,nou maar wachten op de eerste geboorte.
Geniet van alles wat je daar meemaakt,veel liefs van ons
xxxxxx

Truusje

Jullie hebben er nog een dagtaak bij om alle berichten voor jullie te lezen ! Kan me wel voorstellen dat het laatste stuk met de auto heftig was ..pfff. Goed aangekomen , dat is het belangrijkste toch !
Mooie eerste werkdag , super hoor !
Zoals opa zou zeggen Esther : meiden doe je best .
Dikke kus voor jullie twee x

Anne Marie

Wat heerlijk om jullie belevingen te lezen! Tof! Ben benieuwd naar het vervolg!! Veel succes!